6 juli; Rimouski-Tadoussac

We hebben de wekker deze ochtend extra vroeg gezet, 6.30 uur, want we moeten om 10.15 uur in Trois-Pistoles zijn.

Hier vandaan vertrekt de Ferry over de Saint Lawrence River naar de overkant. De Ferry legt daar aan in Les Escoumins. We moeten een uur voordat de Ferry vertrekt in Trois-Pistoles aanwezig zijn.

Na het eenvoudige ontbijtbuffet in ons hotel rijden we in 45 minuten naar dit stadje.

Aanlegsteiger Ferry
Trois-Pistoles.

Om 8.45 uur komen we aan en volgen de aanwijzingen van een medewerker op en gaan in de rij staan.

Om 10.15 rijden we de boot op. Deze vertrekt net voor half 11. We betalen binnen de tickets en nemen een koffie. Wat is de St. Lawrence River toch een immens brede rivier.

Later gaan we naar buiten. Kijken of we een walvis kunnen spotten. Heel even zien we er 1 in de verte, maar een bewijs in de vorm van een foto kunnen we helaas niet geven.

Om 12.05 zijn we aan de overkant.

Vanaf Les Escoumins is het nog maar een klein half uurtje rijden naar Tadoussac.

Tadoussac ligt op de plek waar de Saguenay River uitmondt in de St.Lawrence River. Door de menging van het warme zoete water van de Saguenay River met het koude zoute water van de St.Lawrence River komt er veel krill voor. Krill is voedsel voor walvissen. Deze worden hier dan ook veel gespot. Er komen hier 13 verschillende soorten walvissen en dolfijnen voor.

Het eerste wat we in Tadoussac doen is een Visitor information center bezoeken. We vragen wat info over de omgeving en over hoe we het beste een walvisexcursie kunnen boeken. We krijgen info mee en gaan bij een ticketburo tickets boeken voor een 3 uur durende walvisboottocht. We kunnen morgenmiddag om 13.00 uur op de boot.

Dan is het tijd voor een lunch. Tadoussac is best wel toeristisch. Er zijn genoeg restaurantjes om even te eten. We eten bij Café Bohème.

Na het eten rijden we met de auto naar de parkeerplaats van Les Dunes. Hier liggen meters hoge duinen langs de kust. We lopen naar een uitzichtpunt met zicht op de duinen. Harry loopt nog via een steil pad naar beneden om de duinen vanaf het strand te bekijken.

Les Dunes.

We rijden terug naar Tadoussac. We overnachten 2 nachten in een Bed and Breakfast, Auberge maison Gagne.

We krijgen een mooie kamer toebedeelt.

Om 17.15 uur lopen we nog naar de haven van Tadoussac. We nemen eerst een weggetje via het bos naar de strand/haven. We lopen terug naar het centrum. We lopen o.a. langs het prachtige rood wit gekleurde Tadoussac hotel.

We eten spaghetti bij Restaurant Bateau. Na het eten rijden we nog een stukje richting de stad Saguenay. We rijden voorbij het plaatsje Sacre-Coeur nog even het Parc National du Fjord du Saguenay in. Maar moeten flink betalen voor de entree. Omdat het toch al 20.00 was werd het ons te laat. We zijn terug gereden naar Tadoussac en naar ons slaapadresje deze nacht. Morgen een nieuwe dag in Tadoussac. Hopelijk gaan we walvissen spotten tijdens de walvis boottour.

Petite Chapelle, de kerk stamt uit 1747 en is 1 van de oudste van Noord Amerika.

Het weer. In de ochtend bewolkt en fris, 16 graden. Later licht bewolkt bij max 20 graden.

Vandaag hebben 192 km gereden.